5 tips när du designar din logotyp
Juli 18, 2018
5 tips när du designar din logotyp
Bland det första du bör göra när du startar din verksamhet och skall börja marknadsföra dig är att skapa en logotyp, vare sig det handlar om ett företag, organisation eller förening. Antingen gör du det själv, tar hjälp av någon i ditt nätverk eller använder en reklam- eller varumärkesbyrå. De senare har garanterat den kunskap som krävs för att ta fram en klockrent logga för din verksamhet. Dock är prislappen ofta därefter.
Oavsett hur du väljer att gå till väga är nedan 5 tips bra att tänka på:
Var unik!
Det är lätt att hitta en befintlig logga som man gillar och sedan efterapar man den. Det är skillnad på att inspireras och kopiera.
Vad skall logotypen symbolisera?
Om du inte redan gjort det, så skriv ner tre till fem kärnvärden som du vill att din verksamhet skall förknippas med. När du tittar på din logga vill du gärna att de kärnvärdena skall speglas i logotypens design.
Använd rätt färg!
Med hjälp av färger kan du kommunicera olika känslor och ge olika intryck. Visste du till exempel att rött kan uppfattas ”energiskt”, grönt ”växande” och att brunt kan betyda ”stabilt”. Läs mer om detta på Color Matters.
Ha tålamod!
Din logga kommer inte att göra jobbet för att få dig känd, det är vad du gör i din verksamhet som främst kommer att påverka människors bild av er. Nike, Mercedes och Coca-Cola har alla ikoniska logotyper, men det är deras skor, bilar respektive läsk som främst har gjort dem kända – inte deras logotyper. Det kommer att ta tid att sätta din logga, så ha tålamod.
Gör det enkelt!
En enkel och tydlig logotyp slår ofta en detaljerad och invecklad på fingrarna. Inte bara är det enklare att uppfatta den, men också kan det bli billigare när du skall sätta den på trycksaker, profilprodukter eller i andra reklamsammanhang. En enkel logga är dessutom enklare att anpassa till dess omgivning och du passar in bättre in bland andra logotyper och miljöer utan att det blir plottrigt.
När du fått fram en logotyp du gillar är det bra att bolla den med folk i ditt nätverk för att se hur de uppfattar den. Låt dem ge dig deras ocensurerade åsikt innan du tagit det definitiva beslutet. Trots att du kanske idag tänker att du skall skapa en ikonisk logotyp som skall vara för evigt, så är det faktiskt inget fel i att variera och byta sin logotyp under resans gång. Se till exempel på Apple – deras färgglada äppple från åttiotalet har fått stryka på foten för en mer diskret vitt. Men det har ju gått bra för dem ändå.
Bland det första du bör göra när du startar din verksamhet och skall börja marknadsföra dig är att skapa en logotyp, vare sig det handlar om ett företag, organisation eller förening. Antingen gör du det själv, tar hjälp av någon i ditt nätverk eller använder en reklam- eller varumärkesbyrå. De senare har garanterat den kunskap som krävs för att ta fram en klockrent logga för din verksamhet. Dock är prislappen ofta därefter.
Oavsett hur du väljer att gå till väga är nedan 5 tips bra att tänka på:
Var unik!
Det är lätt att hitta en befintlig logga som man gillar och sedan efterapar man den. Det är skillnad på att inspireras och kopiera.
Vad skall logotypen symbolisera?
Om du inte redan gjort det, så skriv ner tre till fem kärnvärden som du vill att din verksamhet skall förknippas med. När du tittar på din logga vill du gärna att de kärnvärdena skall speglas i logotypens design.
Använd rätt färg!
Med hjälp av färger kan du kommunicera olika känslor och ge olika intryck. Visste du till exempel att rött kan uppfattas ”energiskt”, grönt ”växande” och att brunt kan betyda ”stabilt”. Läs mer om detta på Color Matters.
Ha tålamod!
Din logga kommer inte att göra jobbet för att få dig känd, det är vad du gör i din verksamhet som främst kommer att påverka människors bild av er. Nike, Mercedes och Coca-Cola har alla ikoniska logotyper, men det är deras skor, bilar respektive läsk som främst har gjort dem kända – inte deras logotyper. Det kommer att ta tid att sätta din logga, så ha tålamod.
Gör det enkelt!
En enkel och tydlig logotyp slår ofta en detaljerad och invecklad på fingrarna. Inte bara är det enklare att uppfatta den, men också kan det bli billigare när du skall sätta den på trycksaker, profilprodukter eller i andra reklamsammanhang. En enkel logga är dessutom enklare att anpassa till dess omgivning och du passar in bättre in bland andra logotyper och miljöer utan att det blir plottrigt.
När du fått fram en logotyp du gillar är det bra att bolla den med folk i ditt nätverk för att se hur de uppfattar den. Låt dem ge dig deras ocensurerade åsikt innan du tagit det definitiva beslutet. Trots att du kanske idag tänker att du skall skapa en ikonisk logotyp som skall vara för evigt, så är det faktiskt inget fel i att variera och byta sin logotyp under resans gång. Se till exempel på Apple – deras färgglada äppple från åttiotalet har fått stryka på foten för en mer diskret vitt. Men det har ju gått bra för dem ändå.