Bra att tänka på när du ska trycka påsar
Bra att tänka på när du ska trycka påsar
Bra att tänka på när du ska trycka påsar

På PRINTER trycker vi påsar i flera olika material där plast, papper och tyg är de vanligaste. Modeller, färger, tryck och storlekar är i stort sett obegränsade. Och visst är det bra med valmöjlighet, men när alternativen blir för många kan det vara bra med lite vägledning för att få ner alternativen och hitta den påse eller kasse som passar just dina behov.

Svara på nedanstående tre frågor så kommer du förhoppningsvis närmare det alternativ som passar just ditt syfte och verksamhet:
Give-away eller förbrukningsvara?
Visst har vi sett folk som bär sin tråkiga matlåda i en stilig NK-påse på väg till jobbet? Samtidigt som kunden i fråga har burit hem produkterna de köpt i din påse och sedan väljer de att använda den om och om igen för andra syften. Å andra sidan behöver påsen vara lite lyxigare och mer påkostad om man ska hoppas på detta.

På andra sidan skalan är att man förbrukar mycket påsar och att varje enskilt köp inte motiverar att lägga för mycket på påsarna. Det sinkar helt enkelt företagets generella marginaler. En billig påse, utan några vidare finesser. Det är dock längst ut på skalan; en logotyp och väl vald färg bör man alltid kosta på sig.

Plast, papper eller tyg? Tygpåsen blir ofta vad vi ovan benämner för give-away. Dina kunder kan kanske till och med tänka sig att betala en hundring för påsen?

Papperspåsar finns i enklare varianter som passar caféer, restauranger eller andra verksamheter med take-away, men även i mer påkostade varianter med snörhandtag och lamineringar som ger ett lyxigt och påkostat intryck.

Plastpåsar finns även de i en mängd utförande; allt från enkla påsar på rulle för några öre styck till fina varianter med iögonfallande detaljer. En plastpåse av den senare varianten är den absolut vanligaste varianten av påsar inom retail i alla dess slag.

Grundutförande eller extra allt? Precis som vi nämner ovan så är en påse en bra budskapsbärare och reklampelare för din verksamhet. Frågan är då vilket intryck du vill att denna budskapsbärare ska ge mottagaren, den som ser påsen? Detaljer som guldtryck, flerfärgstryck, snörhandtag och stansningar skickar en typ av signaler. Ton-i-ton tryck, återvunnet papper och heltäckande tryck en annan typ av signaler. Alla är bra signaler, beroende på vilken verksamhet du bedriver och hur du vill att din målgrupp ska uppfatta er.

Är du fortfarande villrådig så hjälper vi dig gärna vidare. Kontakta oss per mail, telefon eller här i chatten nedan. Vi hjälper dig gärna att ta fram prover och guida dig fram till det alternativ som passar er bäst.